De dood in het geslagen ijzer, de sierlijkheid in de vorm.


Het laatste werk van Beatrijs Asselbergs vormt een paradox. Loodzwaar materiaal vol sierlijke beweging. De compacte beeldjes, niet hoger dan een halve meter, zijn gemaakt van centimeters dik staal. Gevormd door pneumatische hamers en snijbrander. Maar in plaats van plomp heeft Asselbergs er een gracieuze sierlijkheid in weten te leggen. De beelden lijken hun zwaarte te willen ontwarstelen en omhoog te reiken. Op drie poten stoten ze zich af van het oppervlak in plaats van zich te willen wortelen.

Deze beelden liggen in het verlengde van eerder werk van de kunstenaar. Het is verbazingwekkend dat iemand zo door beweging en lichamelijke gratie is gefascineerd, kiest voor metaal. Dat is desalniettemin de spil rond het werk van Asselbergs. Telkens weet zij op zeer diverse wijze het ijzer zijn starre karakter te ontnemen en het op te stuwen tot een wervelende dans. Wat behouden blijft is de kracht.

Daar ligt misschien ook de verklaring voor Asselbergs keuze. Dat ondanks de moeizame plooibaarheid van het metaal, het de beweging, energie en sterkte geeft. Het geheim van waarlijke sierlijkheid schuilt in grote kracht.

Beatrijs Asselbergs weet lichtheid en beweging in haar beelden te leggen door zeer zorgvuldig met verhoudingen om te gaan. De beelden steunen met een minimum aan raakpunten de horizon. Bijna op organische wijze richten de vlakken zich naar het licht, omhoog, omhoog. Daarbij geven de samengestelde delen elkaar voldoende ruimte, zonder elkaar te verstikken. Al het werk van deze kunstenaar is te herleiden op de natuur. Zoals de planten weten hoe ze op de meest optimale manier gebruik kunnen maken van het licht, gaat Asselbergs om met de beschikbare ruimte. De noodzakelijke efficiëntie van plant en dier, vinden we terug bij de beelden van deze kunstenaar.

Het mag dan ook geen verwondering wekken dat Asselbergs zich laat inspireren door het hoogste wat de mens kan bereiken in beweging. In haar vorige beeldenreeks door de dans, in het besproken werk door de samoerai. Deze beelden dragen diezelfde dodelijke kracht en gratie.


Auteur © Obbe J. Deelstra